Registrering

For å handle i Ferdemann.no sin nettbutikk kan du registrere deg som kunde eller du kan handle som gjest. Konto kan opprettes når du foretar ditt første kjøp. Registreringen krever en gyldig e-post-adresse. Vi leverer til hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Ved kort- og kredittkjøp må vedkommende i følge loven være 18 år. Når du handler er e-post og mobilnummer obligatorisk.

Adresseendring

Kunden er selv ansvarlig for at riktig adresse og postnummer er oppgitt i profilen. Adresseendring gjøres på Min side. Registrert adresse vil være leveringsadresse, men det er mulig å legge inn alternativ adresse på levering om ønskelig dersom du handler med kort. Ved faktura-kjøp sendes varene til din folkeregistrerte adresse.

Priser

Alle priser er oppgitt i norske kroner og er inkludert merverdiavgift. Alle kostnader knyttet til kjøpet, varer og eventuelt gebyr og frakt, vil fremkomme i kjøpsprosessen før man utfører selve betalingen. Alle tilbudspriser gjelder så langt lageret rekker eller ved kampanjer der fristen vises i annonser eller nyhetsbrev.

Vi tar forbehold om at feil kan oppstå på priser og beholdning samt tekniske feil knyttet til handlekurv eller utsjekk. Vi vil da kontakte kunden innen neste virkedag og finne en god løsning.

Betaling

Kredittkort

Kjøp i Ferdemann.no nettbutikk betales med kredittkort (Visa eller Mastercard) eller faktura. Din sikkerhet og trygghet er meget viktig for oss, og med samarbeidspartnere som Stripe blir denne sikkerheten ivaretatt. Stripe ble grunnlagt i 2010 og er en av de mest brukte og pålitelige betalingsløsningene på som finnes på nett. Ved et kjøp i Ferdemann.no sin nettbutikk, vil kjøpesummen bli reservert på konto frem til varene er plukket. Først når varene er plukket og sendt, blir kontoen belastet.

Faktura

Vi tilbyr Klarna faktura og Delbetaling. Fakturaen blir sendt på e-post og betalingsfrist er 30 dager. Det påløper ikke noen gebyrer. Leveranse skjer til bestillerens folkeregistrerte adresse, og annen leveringsadresse enn denne er ikke mulig.

For å betale med faktura må du ha fylt 18 år, være folkeregistrert i Norge samt bli godkjent i kredittvurderingen som gjennomføres ved kjøpet.

Ved forsinket betaling vil det bli sendt betalingspåminnelse og/eller inkassovarsel, og lovbestemte gebyrer vil påløpe. Dersom betaling fortsatt uteblir, vil fakturaen bli sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe. Ferdemann.no AS forbeholder seg retten til i enkelte tilfeller å nekte leveranse og gjennomføre en ny kredittvurdering av bestilleren.

Vi gjør oppmerksom på at dersom du handler på faktura og ønsker å heve kjøpet, kan du kun heve kjøpet ved å sende varene tilbake til oss.

Dersom du å ønsker å returnere til oss og har valgt faktura som betalingsmåte må du gi beskjed til Kundeservice før faktura forfall. Da unngår du at faktura purres før retur er behandlet. Send e-post med info om ordren og fakturanummer til mh@ferdemann.no.

Konto/Delbetaling

Med Klarna Delbetaling er det mulighet for å dele opp betalingen over tid. Du vil få tilbud om å dele opp betalingen når du mottar fakturaen og på www.klarna.no. Det er to alternative måter å dele opp betalingen på; konto eller delbetaling.

Se mer informasjon om Klarna her!

Rabattkoder

Rabattkoder kan ikke kombineres. Man kan kun benytte en rabattkode pr handel. Rabattkoden må legges inn i handlekurven, og kan ikke legges til i etterkant. Rabattkoder gjelder en gang pr. kunde, om ikke annet er spesifisert under tilbudet. Har du brukt en rabattkode som gir deg rabatt når du handler for et minimumsbeløp, vil rabatten falle vekk dersom du returnerer varer som gjør at du kommer under minimumsbeløpet. Rabatt beløpet blir trukket fra varene som blir returnert, slik at beløpet som blir refundert er det beløpet som faktisk er betalt. Dersom du ønsker mer informasjon om denne prosessen, ta kontakt med oss på mh@ferdemann.no

Frakt/levering

Vi har fri frakt på alle ordre du velger å hente på lageret vårt i Mandal. Velger du levering til andre adresser, er det fri frakt på alle ordre over kr 1600,-. Er ordren under kr 1600,- tilkommer frakt.

Alle ordre blir sendt med Postnord, og billigste alternativ blir foretrukket. Leveringstid er 1 til 3 virkedager om du bestiller til din hjemmeadresse, 2 til 5 virkedager om du ønsker å hente pakken på vårt lager, og senest 30 dager etter bestilling er mottatt (§6 i Forbrukerkjøpsloven), avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder der Ferdemann.no eller Postnord har mye trafikk. Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi blir utsolgt for ett eller flere produkter. Ved utsolgt situasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby som alternativt produkt.

Heving ved forsinkelse

Dersom Ferdemann.no ikke kan levere til avtalt tid, og senest innen 30 dager etter bestillingen er mottatt, skal forbrukeren oppfordre Ferdemann.no til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom Ferdemann.no ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

Hvis Ferdemann.no har nektet å levere varene, hvis levering innen avtalt tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller hvis forbrukeren før inngåelsen av avtalen har underrettet selgeren om at Ferdemann.no i slike tilfeller ikke levert i tide i samsvar med § 6, og forbrukeren kan umiddelbart heve avtalen. Dersom det foreligger hevingsrett, vil forbruker få pengene tilbakebetalt senest innen 14 dager fra hevingsrett inntreffer.

Leveransevilkår

Alle ordre fra Ferdemann.no blir sendt med Postnord og rimligste alternativ blir foretrukket om ikke andre omstendigheter ligger til grunn, eller annen fraktmåte er valgt. Leveringstid er 1 til 3 virkedager, avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder der Ferdemann.no eller Postnord har mye trafikk. Det er ditt lokale postkontor som er ansvarlig for å sende ut hentemelding. Varer bestilt på nett som ikke blir hentet, eller nektet mottatt vil bli returnert til oss for kundens regning (se mer info under eget punkt nedenfor). Ferdemann.no forbeholder seg retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt situasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling. Har du bestilt varer for over kr 1000,-, og det i mellomtiden har blitt utsolgt for en eller flere varer, vil du likevel få ordren med fri frakt.

Angrerett

Angrerettloven gjelder ved alle kjøp kunden gjør i Ferdemann.no sin nettbutikk. Angrerettskjema vedlegges som link på ordrebekreftelsen som sendes på e-post ved kjøp, og angreretten er på 14 dager fra varen(e) er mottatt (jf. Angrerettloven § 21).  Det betyr at du innen 14 dager etter mottak av varen(e) må gi oss melding om at du angrer kjøpet. Det kan du gjøre enten på e-post til mh@ferdemann.no, eller på telefon +47 99 29 03 98 (hverdager 08-16). Deretter har du ytterligere 14 dager på å sende varen(e) i retur.

Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i).Ta kontakt med oss på e-post til mh@ferdemann.no, eller på telefon +47 99 29 03 98 (hverdager 08-16).

Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

Vi gjør oppmerksom på følgende utdrag fra angrerettloven: Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. Angrerettloven § 5, punkt a).

Angrerett på brukte varer

Dersom varen ikke svarer til forventningene ut fra produktbeskrivelsen, kan angreretten benyttes innen 14 dager selv om varen er brukt. Når brukte varer returneres, vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og kunden vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd). Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 8, første ledd bokstav i). Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

Uavhentede pakker

Posten sender ut en påminnelse dersom du glemmer å hente en bestilt pakke. Dersom du fortsatt ikke henter ut pakken innen oppgitt dato, vil den bli sendt tilbake til oss. For uavhentede og ikke-betalte pakker vil du blir belastet et gebyr på kr. 199,-, for å dekke kostnadene vi har hatt i forbindelse med den uavhentede pakken. Uavhentede varer omfattes normalt ikke av angreretten.

Har du valgt vårt lager i Mandal som ditt utleveringssted og ikke har hentet pakken innen 21 dager så send mail om dette til mh@ferdemann.no, så tar vi kontakt og avtaler hva vi skal gjøre med videre med pakken.

Bytting

Har du handlet med faktura må varen sendes tilbake til oss dersom du ønsker å heve kjøpet eller bytte varen.

Gå inn på min side for å registrere din retur til nettbutikken. Så snart vi har mottatt og behandlet returen, vil vi refundere pengene dine. Du gjør da selv en ny bestilling i nettbutikken, så sender vi de nye varene normalt innen 24 timer på hverdager. Dersom varen du ønsker å bytte var på tilbud på kjøpstidspunktet, så ta kontakt med mh@ferdemann.no, eller ring oss på +47 99 29 03 98 (hverdager 08-16) så ordner vi en rabattkode på mellomlegget.

Det er viktig at du registrerer din retur på Min Side eller på e-post til mh@ferdemann.no, eller på telefon +47 99 29 03 98 (hverdager 08-16).

Når vi har behandlet returen, refunderer vi beløpet tilbake til ditt kort dersom du betalte med dette på kjøpstidpunktet. Eventuell returporto trekkes fra.

Har du mottatt en faktura, betaler du kun for det du beholder. Du får ikke en ny faktura på dette. Du vil motta en kreditnota når vi har behandlet returen, som din kvittering på at varene er mottatt. Eventuell returporto faktureres separat, og sendes din e-post i etterkant av returbehandling.

Ved bytte, kan ikke varene være brukt, samt at original emballasje og merkelapper kan ikke være fjernet fra produktet.

Heving av kjøp

Om du velger å heve kjøpet i sin helhet blir hele beløpet refundert. Dette forutsetter at du har handlet med kort og at varene er kommet tilbake til oss.

Har du valgt faktura som betalingsmiddel og skal sende en eller flere varer i retur, så kan du vente med å betale fakturaen til returforsendelsen din er behandlet. Du får ikke tilsendt ny faktura etter at du har returnert, men beholder fakturaen du mottok da du kjøpte varene. Når returen er behandlet mottar du en kreditnota på returvarene og du betaler differansen mellom fakturaen og kreditnotaen.

Gi beskjed til mh@ferdemann.no, eller på telefon +47 99 29 03 98 (hverdager 08-16) før faktura forfall dersom du sender noe i retur og har valgt faktura som betalingsmåte. Du unngår da at faktura purres før retur er behandlet. Send e-post med info om ordrenummer og fakturanummer til mh@ferdemann.no. Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

 

Reklamasjon

Ved fabrikasjonsfeil og lignende, har Ferdemann.no en 2 års garanti. Reklamasjonsretten gjelder mot fremvisning av kvittering.

Behandling av reklamasjoner og eventuelle bytter av reklamasjonsprodukter gjøres ved å sende e-post til mh@ferdemann.no med bilder av det ødelagte produktet. Ferdemann.no har ikke ansvar for tap i forbindelse med bruk av våre produkter.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Ferdemann.no vil følge vedtak Forbrukertvistutvalget fatter. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Returadresse

Produktene som skal i retur sendes til følgende adresse:

Ferdemann.no AS

Org:  918 945 792

Marnarveien 123

4516 Mandal

Du må logge inn på Min Side eller sende en e-post til post@ferdemann.no, eller ring oss på telefon +47 90476074 (hverdager 08-16) for å registrere din returforsendelse til nettbutikken.

Copyright

Innhold på Ferdemann.no AS sine nettsider er Ferdemann.no sin eiendom. Dette innholdet er beskyttet etter opphavsrett, markedsførings- og varemerkelovgivning. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder beskrivelser av produktene, bilder/grafikk, design og layout, og annet innhold på sidene ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er tillatt etter lovgivning eller etter samtykke fra Ferdemann.no.

Force Majeure

Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll. Eksempler på dette er naturkatastrofer, flom, krig, opprør, streik osv. Denne klausulen løser Ferdemann.no fra ansvaret for forpliktelser som Ferdemann.no ikke er i stand til å gjennomføre grunnet hendelser utenfor Ferdemann.no sin kontroll.